van Kaap naar PTA - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tonja Visser - WaarBenJij.nu van Kaap naar PTA - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tonja Visser - WaarBenJij.nu

van Kaap naar PTA

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tonja

21 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

ohoww, ik wilde niet eens een bericht hierop zetten! We zijn net thuis en het is hier nu rond 11 uur, bij jullie dus 22.00, maar ik zag die computer hier in dit prachtige gasthuis en ik dacht: ff snel mn mail checke. Maja, dan lees ik jullie reacties, en dan wil ik wel :D
Kijk op het kaartje en zoek in het midden Bloemfontein. Daar hebben we overnacht tpen we nvan de Kaap naar Pretoria zijn gegaan. Was een rotend rijde magoed. Eerste dag van 06.00 tot 15.30 en de volgende dag nog 5 uur met tussenstop in Koppies waar we bij onze vrienden gegeten hebben. Maar 'smorgens he, owwww wat hebben wij in de piepzak gezeten. Pap, herinner je je nog die 'high accident zone'van 7 km? De rest snapt em? Hard erdoorheen rijden en niet stoppen anders danehh... Naja, wij hadden uuuuren voor de boeg en luisterde maar naar onze Tomtom die ons midden in deze zone naar links liet gaan. Je gelooft het niet, mar dwars door die township heen. Ow griebels, wat kunnen sommige zwarte mensen ENG kijken! Wij crosse zover de gaten id weg toelieten en we zagen vol ongeloof de weg over gaan in een zand/stenen weg vol kuilen zodat we niet hard konden rijden. Bomen aan weeskanten waar ieder moment iemand uit kon springen haha. We kunnen nu om onszelf lachen maar pfoeh..die spanning! En die stupid Tomtom die zei dat we nog een kleine 70km te gaan hadden!!! Opeens had niemand meer een grote mond en ik denk dat er heel wat schietgebedjes verstuurd zijn. Het was een ongeloofelijk pad, geloof me. We kwamen in een regenwoud, oerwoud, bushbush, wat je het ook wil noemen en nee, we konden er niet van genieten. Want elke keer als we iets ontspanden en we dachten dat we buiten de bewoonde wereld waren dan dook er een dreigende zwarte man op, of meerdere. Pfoehh... Uiteindelijk kregen we uitzicht, het staat op mn harde schijf :D We zaten in de bergen, te smalle wegen voor tegenliggers, steile afgronden, en een weg vol gaten, en grote hoor! Soms een klein beekje over de weg, en wat duurt 70 km dan lang zeg! Ik heb alleen maar zitten bidden dat er snel asfalt mocht komen, we asjeblieft niet overvallen zouden worden, we niet naar beneden zouden storten, we de rivier over zouden kunnen komen met onze bus en snel weer terug in de bewoonde wereld. Hoe blij waren we toen het einde naderde van die 70 km.! Maar iedereen wist: we zitten nog middenin de bergen dus maybe duurt de volgende weg weer zo lang. Aan het einde van het pad stond een bord voor onze tegenliggers zeg mar. We reden eromheen en wat denk je? Geen toegang, weg afgesloten. Haha, wat een mop. De volgende weg die we in moesten slaan had ook zo'n soort bord. Teruggaan was onmogelijk dus we besloten door te gaan. Door de zware stormen had de rivier, wat nu een rustig beekje was hele weghelften weggeslagen, maar gelukkig zijn we veilig aangekomen.

Hier in Pretoria geniet ik! Zondag tijdens een etentje veel bekenden gezien, ter ere van de nederlanders. Zelfs Fernand en zn vriendin en Murray (vrienden van me) hadden ze uitgenodigd! Na het eten met Murray meegegaan en 's avonds met hem mee naar de kerk. Was heerlijk om daar weer terug te zijn maar jammer dat ik verder geen bekenden gezien heb. Anyway, ik heb en ontzettend goeie zomdag gehad. Ik zat met een paar grote vraagstukken en eindelijk heeft God met me gepraat. Als je niet gelooft kan ik je dat niet zo uitleggen, maar het is amazing! Ik heb de hele dag door bevestigingen gekregen, God heeft me dingen laten zien dmv muziek, mn boek (dank je mam...) en de Bijbel. En ik voel me diepgelukkig. Alleen al omdat zo'n machtig grote God met mij praat, om mij geeft, mij wil laten zien wat ik moet doen, pfff, woorden tekort om te omschrijven.
Welke dag ist nou? Maandag ne? Oke, vandaag Pretoria bekeken, kben toch maar meegegaan. Voortrekkersmonument, Regeringsgebouwen enz. en daarna naar het meeeeeeeeega grote winkelcentrum Menlyn. Leon'e, mn Afrikaanse zussie is ook gekomen. Was van 1 tot 4 de stroom eraf, vooraf gepland. Zo stupid. Chaos in de stad, verkeerslichten werken niet, winkels draaien onmogelijk veel verlies enzo. Toen we weer stroom was lekker wezen eten en film gekeken.

En ik ben blij want ik heb vanaaf geregeld dat ik iedereen ga zien die ik wilde zien. Mn week is volgepland, hoop dat het gaat werken.

-Dorien, leuk! Ik herinner me je nog ja, en SA is zeer verslavend ja ;)
-Ger, ben blij dat de kaart is aangekomen, heb er errug veel werk in gestoken en zou echt kwaad zijn astie onderweg kwijt was geraakt ofzo.
-wie zei dat over wijn? niet meenemen? Don't worry, we weten de weg :D
-de haaien... ach wat, ik voel me relaxed. Jammer maar dan verzin je wat anders. Kans is idd voorbij, maar whatever, ik geniet :D
-Pien, ik denk veel aan je. Onze Tomtommevrouw geeft elke 1,3 meter van tevoren aan wat we moeten doen, of 300 meter ofzo met die 3 van ehhh...je weet wel. Moet elke keer weer lachen en aan jou denken haha

Ik zal ongetwijfeld straks in bed bedenken dat ik nog van alles vergeten ben wat ik echt wilde zeggen maar das jammer dan ne? Ik ga in elk geval gauw slapen en lees vd week jullie reacties nog wel en maybe zet ik er voor vertrek nog wat op.

Lfzz Tonja

  • 22 Januari 2008 - 07:11

    Mark:

    Tonja!! Té enge verhalen :D Fijn dat je het zo goed hebt daar!

    Geniet nog even daar. Tot gauw!

    Groetjes, Mark

  • 23 Januari 2008 - 06:19

    Ger:

    TON!!!
    Kun je hier geen boek over schrijven?
    Enne...begin maar vast met ontwennen daar, want anders weet ik het wel; dan wil je over een maand wéér terug! ;-)
    Anyway, have fun!
    Fijn dat het zo goed gaat met je geloof!!
    Hebben we t nog wel over!

    Kuzzzzz

  • 23 Januari 2008 - 12:20

    Marianne:

    Tonja, bedankt voor je kaarten die je verstuurd hebt naar ons.
    geniet nog maar zolang je er nog bent enik hoop dat jullie geen rit meer van 70km meer hebben met al dat gajes langs de weg.
    we horen wel weer van jou.
    groetjes Marianne

  • 23 Januari 2008 - 12:50

    Pa:

    Nou Ton, wat 'n angstig avontuur. Beslist niet leuk, ik voel dat inderdaad weer helemaal mee. God dank dat jullie er heelhuids doorgekomen zijn. Kijk, voor zulke reizen heb je ook meer aan begeleiding door natives dan aan een Tomtom he. Doe aub niet meer zo roekeloos. Ik zie uit naar zaterdag!!

  • 24 Januari 2008 - 09:13

    Lien:

    haha pa ziet zn kans schoon om vader uit te hangen :P
    wieeeh ton! nog 2 nachtjesss!

  • 26 Januari 2008 - 11:59

    Ingrid:

    Hoi lieve Tonja,
    wat heb jij weer avonturen mee gemaakt!
    Heb er van genoten, dat is straks hier zeker weer afkicken,ha,ha.
    groetjes en liefs, Ingrid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonja

Welkom op mijn site! Hier vertel ik alles over mijn werk met straatjongens in Pretoria. Laat gerust een berichtje achter...

Actief sinds 04 Okt. 2006
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 58410

Voorgaande reizen:

06 November 2012 - 01 Februari 2013

Ik ga weer terug!!

13 Maart 2009 - 25 Mei 2010

Werken in Tshwane (Pretoria)

24 December 2007 - 26 Januari 2008

2de reis, vakantie

04 Oktober 2006 - 30 December 2006

Vakantie Zuid Afrika

Landen bezocht: