kerken en werken ;) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tonja Visser - WaarBenJij.nu kerken en werken ;) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tonja Visser - WaarBenJij.nu

kerken en werken ;)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tonja

25 Oktober 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hay!
Da es ek wir!
Gisteren heb ik voor het eerst gewerkt want ik heb een ‘baan’ hier!
Maar eerst ff over het weekend.
Ik heb echt een heerlijk weekend gehad bij Marieta, Perold en hun seun Fernand.
Vrijdag kwam Perold me halen en bracht me naar het werk van Marieta zijn vrouw. Zij is spraaktherapeute en werkt op een hele mooie en erg grote school voor kinderen van 0 tot 18 die niet goed kunnen leren of niet goed kunnen praten of niet kunnen lezen, wat dan ook. Voor mij erg interessant. Toen ik in de klassen van graad 1 en 2 kwam en die kids daar zag kreeg ik echt kriebels! Had er het liefst de hele middag lekker rondgehangen en met die kids gespeeld. Goed, nadat ik de hele school gezien had en Marieta me van alles verteld had gingen we naar een heerlijk rustig restaurantje aan een meer met de vreemdste vogels wat eten. Daarna liet ze me van alles en nog wat zien in Pretoria. Echt een megagrote stad! Met het excuus dat ze een Nederlander bij zich had kwamen we overall in om ‘even te kijken’ zelfs in een ongeloofelijk groot en duur hotel waar duidelijk alleen miljonairs komen. We mochten binnen kijken, man ik wist niet wat me overkwam. Liepen we daar fluisterend door allerlei verschillende kamers, iedere kamer straalde een andere sfeer uit. Verder heb ik de universiteit gezien van Pretoria. Heel erg groot, met een paar flats waar studenten ‘wonen’.
Ik heb het oudste huis van Pretoria gezien en daarna wilde ze nog zo’n soort huis laten zien wat omgebouwd was in een theehuis, maar ik was er zo door betoverd dat ik er niet meer weg kon komen dus hebben we er thee gedronken. Het was enorm mooi. Een soort tropische tuin met vijvers die een heerlijke rust uitstraalde.
Toen was het tijd om naar hun huis te gaan. Gezellig huis met mooie tuin. En die boxer…echt geweldig! Ik had nog maar amper het huis gezien of Fernand kwam thuis waar ik mee heb zitte kletsen tot het donker was. Toen zijn we met zn 2e ergens wezen eten, wat gezellig was. Soms echt lachen want dan begrepen we elkaar helemaal verkeerd door de taal. Ff tussen haakjes, dat valt nog tegen joh! Ik versta het allemaal prima, en in mn hoofd weet ik het zelf te verwoorden maar ik merk dat ik erg moeilijk op gang kom om in het Afrikaans te praten. (wat ik niet verwacht had) Dat komt ook doordat Francois en Dottie goed nederlands verstaan en ik het niet merk als ik er veel nederlands doorheen gooi. Ma goed, wat mij wel een beetje verlegen maakte was dat ik Fernand zn kamer kreeg en hij bij zijn zus (die ook in Pretoria woont) ging slapen. Ik heb haar en haar man+kids nog niet ontmoet maar dat komt nog wel. Zaterdag vroeg wakker van de geluiden in en om huis. 8 uur ontbeten en mn ‘stille tijd’ lekker buiten in de tuin doorgebracht. Toen kwam Fernand me halen en heeft me iets laten zien waar ik de naam helaas niet meer van weet. Groot centrum met mooie bloemen, planten en dieren. Daarna naar een gebied met echte Afrikaanse huisjes waar je kan overnachten en een restaurant en zwembad en alles. Het leuke is dat daar wilde dieren op het terrain lopen, om de huisjes heen. We zijn daar wezen kijken, en hebben zebra’s, allerlei soorten bokkies, pauwen en giraffes gezien. De Afrikaners noemen het kameelperde, vraag me niet waar ze het vandaan halen. Op een gegeven moment zegt Fernand: “Kijk es rechts!” Dus ik kijk en schrik me eige ik-weet-niet-wat want op nog geen 5 meter afstand staat een giraffe! Ik zag wel die bomen maar die giraffe niet want hij stond er helemaal tussenin te eten. Foto van gemaakt en toen gauw weer terug gegaan want we hadden niet veel tijd. We gingen namelijk naar de kerk. Jaja, op Zaterdag. Het was de hindoegemeente waar Perold jaaaaaren predikant geweest is maar nu pas is afgetreden. Het was een heel bijzondere dienst. Er was een tijdje terug een jongen verongelukt en nu was het een dankdienst dat de Heere die pa en ma er zo doorheen gedragen heeft. Erg mooi. De tranen schoten in mn ogen toen die moeder aan het einde van de dienst wat ging zeggen. Ze straalde en keek zo blij! Ze kon niet anders dan God prijzen en er was werkelijk geen spoortje ‘waarom’ te ontdekken. Haar man precies hetzelfde, zo’n vast vertrouwen! Hij zei dat hij nog steeds 2 zoons had, de ene was niet dood, hij leefde in de hemel en die andere op aarde. Bijzonder. Ik zag iets van God, hoe Hij mensen zo kan laten praten en hun steun geeft in zoiets ongeloofelijk moeilijks!
Na de dienst met de hele gemeente gegeten in een grote zaal. Het viel me op dat die Hindoemensen over het algemeen genomen zo mooi zijn. Meiden met lang donker haar en van die aparte kleding, heel sierlijk. Iedereen was vriendelijk, hartelijk… Ik werd warm begroet, dat deed me goed. Na nog wat praten hier en daar zijn we weer naar het huis van Perold gegaan. Op Fernand zn gitaar gespeeld en wat gerelaxed. Zo rond half 10 gaan slapen. Wat erg goed voor me is; de doorsnee naar-bed-gaan-tijd is hier zo’n uur of 9. Misschien 10 uur maar das al best laat.
Zondag kon ik uitslapen maar iets in me besloot om half 7 wakker te worden en niet meer verder te slapen want ik natuurlijk erg jammer vond. Perold en Marieta waren naar de kerk dus heb ik alleen ontbeten. Ik geniet erg van de natuur, van de rust die alles uitstraalt. Het was dan ook heerlijk om lekker alleen in hun tuin te zitten. Tegen half 12 kwam Fernand en om 12 uur gingen we een paar vrienden/vriendinnen van Fernand ophalen. In de Boheemse Garden (een heel groot gebied met gras&bomen, een natwoud, waterval en allerlei aparte bomen en planten) zijn we gaan picknicken wat erg gezellig en relaxed was. Zo tegen half 5 weer terug naar huis, ff omgekleed en naar de Fernand zn gemeente gegaan. Het was een verademing voor me. Het grootste gedeelte bestond uit jongeren. Er was een mooi evenwicht tussen worship en een goede, bruikbare boodschap. Na de dienst was er boven in de kerk een zaal met alles om het relaxed te maken gelegenheid wat na te praten en jongeren te ontmoeten. Ik ben in een grote fatboy/zitzak neergeploft en er niet meer uitgekomen tot we weg gingen. Het warme weer is erg vermoeiend. Soms niet uit te houden met zo’n 33 tot 35 graden. Nog ff Perold en Marieta gedag wezen zeggen en toen terug naar Francois en Dottie.
Maandag niet veel bijzonders gedaan en gisteren voor het eerst naar de New Hope School in Pretoria geweest! Hier de hele morgen tot 1 uur met de juf de kids bezig gehouden zo in de leeftijd van 6 tot 8. Dat verbaasde me erg want ik had ze veel jonger geschat. Vreemd maar waar, als ik MOET, kwam ik achter, kan ik best wel Afrikaans praten ;) Ik leer nog steeds nieuwe woorden maar het ging in de klas best. De kids waren erg op me gesteld wat gewoon leuk is om te zien. Alleen best vermoeiend om overall heen geroepen te worden, je moet met die spleen, die helpen, die kietelen of knuffelen terwijl het 34 graden is. Maar erg leuk om te doen. (uiteraard via Marieta aan gekomen) Ik mocht kiezen wanneer ik wilde komen, mocht de hele week of een paar dagen… ik heb voor de woensdag en de vrijdag gekozen. Dottie brengt me en het busje wat bij ons in de buurt komt brengt me terug. Had gister veel bekijks want ‘she’s from Holland!!’ Lekker boeiend.
Gister op schoenen uitgeweest want met die hitte lopen die van mij niet echt lekker. Maar nergens wat te vinden. Het enige resultaat was dat ik doodmoe terug kwam en de geintjes van Francois niet zo goed kon hebben. Samen nog ff op internet gekeken om een vlucht voor mij te boeken voor 27 december van George naar Johannesburg. Dan ga ik tuurlijk met fam. Bissett op vakantie naar de Kaap maar moet wel nu alvast terug boeken. Waarschijnlijk ga ik volgende week met Alwyn en Arjan Baan en zn vrouw naar de KSBpost. Is 4 uur rijden geloof ik. Leuk, dan kan ik gelijk de school al afzeggen ;) Morgen ga ik mn foto’s op CDrom zetten op Alwyn zn kantoor, misschien makkelijker om daarmee de foto’s op de site te zetten.
Tis alweer een heel eind geworden he, ik heb ff de reacties gelezen voordat ik dit bericht plaats.
Ff over kantoor, dat is van St.Herlewing en er is ontzettend veel werk voor de weinige mensen die er werken. Ik help met alles wat ik kan, ben redelijk handig in computerwerk dus doe daar veel mee, en anders alles wat ik zonder kennis over de stichting kan doen. Tis soms best veel, maar in de middag wordt er vrijwel nooit gewerkt omdat het dan gewoon te warm is en ik zie dat ik hun er erg mee help en dat geeft voldoende motivatie.
Corine, rechts bovenaan de site staan de ‘recente berichten’ waar je degene die je niet hebt gelezen en alsnog wilt lezen aan kunt klikken en dan verschijnt hij.
10@…ik kreeg je sms, gaaf! Maar toen moest ik in het vliegtuig mn mob.uitzetten en toen ik hier aankwam had ik geen bereik dus het laatste deel is nooit aangekomen L Leuk om te horen hoe je het maakt!
Ma, vanwaar dat ‘hmmmmm’ over Fernand zn kerk? :P Twas geweldig! En ik ga vnaaf mee naar de bijbelstudie en zondag weer naar die kerk. Duzzz. *grijns*
Ehhh, Elanga…ik heb een retour geboekt maar weet niet of dat is om weer terug bij jullie te komen of om mn koffers te pakken en weer terug hierheen te komen. Ik kan hier zo werk krijgen en een woonplek is ook niet moeilijk.
Flauw he :D
Joh, weet je wat ik bijna vergeet te vertellen!! Vorige week donderdag paardrijden. Maar de paarden hadden een injectie gehad dus mochten niet in draf of gelop. Daarom gingen we een ‘buitenrit’ maken. Het was super!!! We zagen een soort buffels, allerlei soorten bokken, zebra’s met zelfs een kleintje erbij en aapies!! (Mark, ECHTE dit keer J) Echt heerlijk om dan op een paard te zitten, je bent veel meer 1 met de natuur dan dat je in een auto safari rijdt ofzo.
Mam, die taal he…bedankt voor de correctie, maar ik weet glad nie meer hoe wat hoort. Ik rij geen auto hier want het verkeer is net als in Engeland. Links rijden dus. Soms haal ik weggedeelten uit Nederland in mn hoofd om te denken hoe we daar rijden en dan weet ik dat het nu precies andersom moet. Niemand had me verteld dat ze hier links rijden!!! En ook niet dat er schooluniformen gedragen worden.
En als er nu spellingsfouten instaan…ik tik dit weer in Microsoft Word en soms corrigeert de rekenaar (comp) mijn woorden….
Slim ben ik nog steeds, ook al hoor ik Francois regelmatig het word blond of dom noemen, haha, maar Francois gaat vrijdag voor 2 maandan naar Canada. Nou wilde hij nog heel graag 2 gerechten eten. Waterbloemetjesgerecht en bonensop (sop is soep). Nou hou ik absoluut niet van bruine bonen oid en zeker geen soep daarvan dus heb ik met Marieta geregeld dat ik vanaaf bij hun eet en daarna met Fernand naar de bijbelstudie ga. Loop ik hier mooi die bruinebonesoep mis :D J
Verder qua eten goed te doen. Er wordt zelfs chocopasta voor me in huis gehaald, kannie beter toch?
Naja, ik ga maar stoppen, ben benieuwd wie het tot het einde vol heeft gehouden. Nog steeds allemaal zo druk? Wat dat betreft zie ik er bijna tegenop om weer terug naar Nederland te komen. Heerlijk om weer tussen mn vrienden en familie te zijn, maar twas altijd zo stresse en altijd bezig…druk druk druk…
Mark, ik neem je tip serieus om van elk moment te genieten!
Ennehh…neem een voorbeeld aan Willem&Martine en aan de Zeldenrustjes, want ik vind het ook fijn om te weten wat jullie doen en hoe het daar gaat!
Sterkte met alles! Veel liefs vanuit een bloedjeheet-zodat-je-niet-weet-waar-je-moet-blijven-ZuidAfrika

  • 25 Oktober 2006 - 10:37

    PA:

    Heerlijk weer van je te lezen Ton. Ben razend nieuwsgierig naar de foto's morgen! Lees je ook je hotmail af en toe?
    Daar zit nog heel persoonlijk nieuws tussen.
    Hartelijk groeten en xxxx

  • 25 Oktober 2006 - 13:58

    Mariek:

    He lieve ton!!!
    Super om te horen dat je geniet en dat je et reuze naar je zin hebt!!!
    By the way, ik heb stage plek waar k erg blij me ben, wilde k je even vertellen! Verders gaat et goed hiero!
    Meis, Gods zegen!!!!
    Dikke knuffel

  • 25 Oktober 2006 - 16:01

    De Zeldenrustjes:

    Hey meis,

    Wow, je maakt echt veel mee. Een "safari", een rondleiding in en mega hotel, daar moet je ook Tonja Visser voor heten he ;) en nu ook nog een leuke baan die bij je past. Zou me inderdaad zorgen gaan maken dat je je daar definitief vestigt!!! Als dat zo is, dan komen we natuurlijk wel ff langs, al weet ik niet of ik de lange afstand aan zou durven (vind langvliegen niet zo :( ) Voorlopig ben je daar nog wel een poosje en wie weet heb je strax ook wel zin om weer eens ff in Werkendam (zonder luxe hotels en giraffes op de weg) te kijken. Bij ons is het weer momenteel een beetje somber,varen nu door Friesland. Hoorde net, dat het morgen 24 graden wordt, zal wel een geintje van Jos zijn broertje wezen, maar als het zo is, dan kijk ik er naar uit, van mij hoeft het geen winter te worden. Heb jij geen last van he ;) die hitte kan idd best slopend zijn. Goeie tip: heel veel drinken (ik kan het weten)

    Nou meissie, succes met alles en nogmaals geniet ervan!!! Superfijn om te kunnen volgen wat je allemaal doet en dat het goed met je gaat.

    Dikke knuffel,

    Jozua & Jantina
    Zeldenrust

  • 25 Oktober 2006 - 17:14

    Mam:

    Persoonlijk nieuws komt eraan, dan praat ik je weer helemaal bij tot je oren tuten, wacht maar es af. Enne, nee joh, dat was niet om zijn kerk maar ik zag jou in gedachte al gaan met zo'n afrikaanse jongen, dat ontbreekt er nog maar aan...Fijn dat je zoveel hebt verteld over je leventje daar. Word je erg moe van die hitte? En wat leuk dat je met kinderen om kunt gaan. Ik hoop dat het ook allemaal goed voor je blijft gaan als de fam. Carr weg is en...hoe vinden ze je bevertjes?

  • 26 Oktober 2006 - 18:55

    Lien:

    ja inderdáád! De bévertjes! :D

  • 26 Oktober 2006 - 18:57

    Cornelis:

    Heey Tonja
    Nog ff en je komt nie meer terug naar Nederland! Is er ok mooie jonge voor je?? hahahaha! (geintje)

    Ik vind wel mooie hoe je alles beschrijft. Vooral vind ik mooi en leerzaam hoe de Heere alles leidt! Hoe Hij in alle dingen voorziet prachtig getuigenis vind ik dat. Ja as we alles van Hem verwachte dan voorziet Hij in alle dinge das toch mooie! Ik wens je Gods zegen met alles. Laat je leide door Hem en volg zijn roepstem!! Hij heeft een geweldig, prachtig plan met je! Het ga je goed daar!! Kom je ok naar jongerenavond zaterdag avond?? Ik verwacht je wel en je bent welkom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Vakantie Zuid Afrika

3 maanden vakantie, in mn uppie :)

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2007

Back in ons kikkerland

28 December 2006

Vakantie Keurboomstrand

08 December 2006

Verjaarsdag

04 December 2006

Auto-ongeluk in wildpark

28 November 2006

10 dagen Koppies
Tonja

Welkom op mijn site! Hier vertel ik alles over mijn werk met straatjongens in Pretoria. Laat gerust een berichtje achter...

Actief sinds 04 Okt. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 58403

Voorgaande reizen:

06 November 2012 - 01 Februari 2013

Ik ga weer terug!!

13 Maart 2009 - 25 Mei 2010

Werken in Tshwane (Pretoria)

24 December 2007 - 26 Januari 2008

2de reis, vakantie

04 Oktober 2006 - 30 December 2006

Vakantie Zuid Afrika

Landen bezocht: