10 dagen Koppies - Reisverslag uit Koppies, Zuid-Afrika van Tonja Visser - WaarBenJij.nu 10 dagen Koppies - Reisverslag uit Koppies, Zuid-Afrika van Tonja Visser - WaarBenJij.nu

10 dagen Koppies

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tonja

28 November 2006 | Zuid-Afrika, Koppies

Koppies ligt in de Free State of Vry Staat. Een prachtige omgeving, totaal anders dan de grote stad waar ik de vorige weken verbleef. Uitgestrekte landerijen zover je kan kijken. Deze weken de tijd voor de boeren om te planten. In deze omgeving het meeste milies (mais).
Deze 10 dagen waren echt ontzettend lekker. Er heerst hier een rust en een vrede, erg fijn om hier te zijn.
Wellis een kerkeraadslid ontmoet die paardenkeurmeester is? Ik heb met em paard gereden. Wellis met een dominee en zijn vrouw wezen zwemmen? Haha, kan hier allemaal ;) Maar ff zonder gekheid, ik vind het echt errrrrrug jammer dat ik morgen al weer weg moet.
Vorige week dan met die diaken (zo’n 25 jaar denk ik) wezen paardrijden. En zaterdag naar een anders kerkeraadslid geweest die een Friesche stoeterij heeft. Geweldig mooie dieren! Heb met een (23 jarige) boer mee in zn trekker gereden terwijl mais werd gezaaid. Ben bij een leeuwenplaats geweest waar ik als er geen hek tussenzat zeker te weten opgegeten zou zijn. 10 tegen 1 dat die leeuwen nog nooit een lange rok gezien hadden, haha. En 1 van die mannetjes deed wel zo lelijk tegen me! Liep zover hij kon met me mee en grommen en in de aanvalshouding gaan liggen en als ik maar 1 beweging maakte sprong hij naar me toe. Blij dat de stroom niet uitviel of wat. Bij een volgend hok (dan praat ik over een hok zo groot als bij ons een akker is hoor) had ik bekijks van zo’n 15 leeuwinnen die hun lippen letterlijk aflikten. Pffffoeh. Ik zakte door mn knieen om een mooiere foto te kunnen maken en prompt gingen hun ook zitten. Ik vond het wel grappig en ging op de grond zitten waarna die leeuwinnen op een rijtje voor het hek gingen liggen. Ik was opzich niet bang want wist dat er een stroomdraad voor zat, maar het was toch niet echt vriendelijk vond ik om zo te laten merken dat ze honger hadden. Etienne voelde zich er beledigd om zei hij, haha.
De wilde honden vond ik echt niet mooi, maar ik weet nou niet of dit kwam doordat ik ze echt lelijk vond of dat ik ze misschien een beetje eng vond…
De klap op de vuurpijl was dat toen ik niet weg te slaan was bij het hok van de welpen, de bazin me meenam naar haar huis om de ‘baba’s’ te zien. Ik liep nieuwsgierig mee, ze liep haar huis in maar nergens was een hok of wat te zien. Ik volgde haar naar een kamer en zag hoe ze op haar knieen onder het bed en onder de banken en stoelen keek terwijl ze riep: “Kom skatjes, hier is mamma, kom maar.” Ik wou net in de lach schieten om haar gedrag toen ik waarempel een minipootje omder de bank vandaan zag komen en toen een klein koppie en nog een en opeens kwamen er 2 minileeuwtjes aan. Ik wist niet wat ik zag, zo klein, zo zacht, zo schattig!!! Net kleine hondjes. We pakten allebei 1 en gingen naar buiten want Etienne wilde foto’s maken. We kwamen niet uitgekeken. We hadden niet veel tijd en moesten weer gaan dus zei die vrouw dat ik em maar weer binnen moest zetten. Ik zette em op mn schoot en moest lachen toen hij er niet afsprong, maar viel en omrolde, zo klein was hij nog. Terwijl de rest buiten stond te praten liep ik achter de kleintjes aan en speelde wat met ze. Ik had ze wel mee willen nemen. Maja…
Kheb trouwes nog een gave cowboyhoed van Trudie en Etienne gehad. Ik had em op een markt voor de gein opgezet maar ze waren er zo weg van dat ze em voor me kochten.
Oja, we zijn dan nog wezen zwemmen wat ik net al zei. In een warmwaterbad, met buiten koud water en glijbanen enzo. Maar ik heb de hele tijd binnen gezeten met een klas kleine zwarte kindertjes. Sommige zaten aan mn haar en wreven over mn armen, ik denk dat ze nog nooit een blank iemand van dichtbij hadden gezien. Met een stel zwarte leeftijdsgenoten met een bal overgegooid en een paar meiden van zo’n 13-14 jaar leren zwemmen. Heb echt genoten, en van hun een paar Zoeloe-woorden geleerd. (Uhhhh…of was het nou Zoetoe??)
Zaterdagavond nar een concert van Danie Botha geweest wat erg mooi was.
En gister ben ik weer naar die Friesche stoeterij geweest en heb daar op een hengst gereden waar je u tegen zegt. Kon er nauwelijks opkomen en had de grootste moeite om hem in bedwang te houden. Eerst wat geprobeerd in de ring en daarna met een (zwarte bediende) jongen die ook op een Fries reed, en Etienne op een gewoon rijpaard, het open veld op. Het was echt geweldig. Zover je kon kijken, tot de horizon zag je landerijen en akkers. Alles straalde een enorme rust uit, behalve dan dat paard waar ik op reed.
Voor degene die niet veel verstand van paarden hebben, een Friesch is een paard afkomstig vanuit Nederland, helemaal zwart, met van die lange zwarte manen en staart en ‘sokken’ (haren net boven de voet). Ze zijn ontzettend mooi en sierlijk. Ik denk dat ze het idee hebben om koning te zijn of wat, zo stoer kunnen ze staan en lopen.


Bij die mensen ook heerlijk gegeten en tot laat gebleven. Was erg gezellig.
Ik heb niet zo veel zin om uitgebreid over alles te schrijven. Had toch al niet zo veel trek om een bericht te typen, maar voel me een soort verplicht aan jullie (moenie worry nie, is een lekkere verplichting! En het is heerlijk om te weten dat jullie meelezen en reacties geven en dat we daardoor helemaal niet zover uit elkaar zitten).
Ik denk dat Caro een goeie opmerking had dat ik mn hart mee trug moet nemen, en Willem en Martine over dat heimwee en mam over of ik nog wel zin heb om terug te komen en dat afkicken van Jos&10a…
Weet je, voordat ik wist dat ik naar Zuid Afrika ging was ik erg zeker over 3 dingen:
1) Ik zou ooit ooit ooit naar Zuid Afrika toe gaan
2) Dit zou een heerlijke tijd worden
3) Het zou erg moeilijk zijn weer terug te zijn in Nederland
Hoe ik aan dat laatste punt kwam weet ik niet. Ik wist het gewoon. Nu begin ik te beseffen dat dat voorgevoel wel eens heel vervelend, uit zou kunnen komen.
Naast het feit dat de plannen hier al klaar zijn gemaakt (mensen zeggen het zonder het van elkaar te weten), en dit houdt in: je bent een van ons- trouw met een boer en blijf hier, heb ik bijzonder weinig trek in de nederlandse cultuur en alles. Het feit dat ik geen relatie heb, geen vaste baan, geen lid van een kerk ben… dat zorgt dat ik me afvraag waar ik nou eigenlijk hoor… Maar ik maak me er ook niet teveel zorgen om want ik weet dat mijn route allang uitgestippeld is, en God zal me laten weten hoe of wat, daar ben ik 100% zeker van. Ook dat ik de mensen hier ga missen.;) Toen ik vorige week naar Koppies toereed was ik helemaal niet blij ofzo. Het voelde alsof ik een deel afsloot en dat was ook zo. Mijn tijd bij Francois en Dorothea en Leoné is voorbij. Nu is het hier ook klaar, morgen ga ik weer naar Pretoria. Ik kom tijd tekort man!
Heb wel erg veel zin om naar Middelburg te gaan en de laatste 2 weken van december naar de Kaap.
Heb trouwes tussen de tekst een foto geplakt, ben heeeeeeel erg benieuwd of hij em mee zal sturen, anders doe ik het in volgende berichten gewoon zo.
Hee, maak je verder geen zorgen over dit bericht ofzow, ik geniet en heb het nog heel erg naar mn zin!
Jantina, moest echt lachen om je bericht (waarom ik denk dat jij en niet Jos het heeft geschreven…??? gnagna) Over dat ik ff een griepje opgelopen had zei je dat het ook wel echt weer was om ziek te worden, met al die regen enzo. Ik lach je niet uit, maar vond het gewoon grappig. Tis HIER gemiddeld 30 graden en zelden een regenbui :D
Hettie, ik zal de groeten doen, ze komen in juli al naar Nederland he, echt gaaf!
En mam, een beetje een raar idee die dikke jassen, wat ik aan heb? Misschien in de avond een shirt, maar is overdag te warm voor. Mn schoenen heb ik trouwes ook nooit meer aan, loop of ‘kaalvoet’ of op ‘plakkies’ (blote voeten of slippers).
Heimwee heb ik nog niet gehad. Fernand had een paar weken geleden erg optimistisch opgemerkt dat het daar nog te vroeg voor was en het vast nog wel zou komen, maar ik ben al over de helft en hou het nog prima uit. Misschien scheelt het dat mijn verhouding met jullie goed is, geen ruzies die niet uitgepraat zijn ofzo ;) En dat jullie hier reacties plaatsten en via de mail enzo… heb niet echt het idee dat ik zover weg zit. Of het kan ook aan de mensen hier liggen, dat ik me erg op mn gemak voel.
Pieter, zulke opmerkingen nooit meer plaatsten!!! ;) (of het niet tijd wordt om af te gaan tellen) Tis al erg genoeg dat de tijd zo hard gaat.
Oké, eerlijk is eerlijk: tlijkt me ook wel weer lekker om bij jullie te zijn…
Ik hou jullie op de hoogte, ik hoop dat ik jullie volgende week kan vertellen dat ik in een wildpark geweest ben, moet ammel nog mooi geregeld worden maar lijkt me erg leuk!
Sterkte met jullie werk en de regen en alles. Hoe koud is het eigenlijk? Vriest het al? Alle bladeren van de bomen? Nergens bloemen te zien?
Laat es weten hoe het er daar aan toe is???

Veel liefs

  • 28 November 2006 - 18:04

    Pieter:

    Hey nichtje...! Opnieuw goed bericht van daar voor hier... Goed bezig joh! Hier alles nog steeds onder controle, geen bijzonderheden, min of meer herfstachtig weer, hoewel het dit weekend heerlijk zonnig herfstweer was, verder kijken we vol verwachting uit naar je terugkomst waarbij we mogen genieten van beeld & geluid m.b.t. al je belevenissen... Toch? ;-) He, veel plezier daar nog! Het ga je goed, tot het volgende bericht maar weer....!

    Groeten!

  • 28 November 2006 - 20:52

    Mam:

    Ja zeg, als jij zo over paarden gaat mailen, krijg ik het ook te pakken, hoor. Want van wie had jij paardenbloed geerfd? Ben gewoon jaloers. Prachtig, die welpjesfoto, ben blij een glimp van je op te vangen, je ziet er gezond uit. Hier ligt de hele tuin vol met bladeren en de takken zijn nagenoeg kaal. Maar vriezen gaat het pas als jij er weer bent. Dag schat.

  • 28 November 2006 - 21:57

    Papa:

    Ha Ton! Wat heerlijk weer zo'n verhaal van je te lezen zeg! 't Is inderdaad bijna net of je er gewoon nog bent. En dat ik je straks gewoon ff een knuffel kan geven! Nou ja, dat duurt niet lang meer zullen hopen..Als ik je beschrijvingen zo lees, dan heb ik erg veel zin om te gaan emigreren. Alhoewel, het vinden van werk is natuurlijk een punt. Als ik het goed heb begrepen worden nu de blanken door de zwarten gediscrimineerd als het om het invullen van vacatures gaat. En die actievoerders van 30 jaar geleden en het ANC houden zich allemaal heel erg stil. Beetje jammer. We hebben hier een prachtig boek met de mooiste foto's van Zuid Afrika gekocht. Want ja, we willen wel wat ZIEN hier. En die reportage van jou laat wel errug lang op zich wachten. Vandaar. Nou meid, de rest doen we weer via de mail he?
    Baie liefde en veel drukkies.

  • 28 November 2006 - 22:23

    Marieke B:

    Heey ton,
    Gaaf hoor kword bijna nog jaloers ook....:( maar ja en trouwens die foto is ook erg leuk hoor!!!gelukkig zijn het nog maar kleintjes...hihi
    En ja het is hier mooi weer....allicht iets minder warm dan daar
    Heey meid ik ga lekker slapen....Nog heel veel gezelligheid daar!!

    Liefs

  • 29 November 2006 - 08:36

    Mirjam:

    Heej Ton,
    Wat n superberichten zeg!Je maakt me warm voor Zuid-Afrika! Wat maak je geweldige dingen mee. Al die lieve mensen daar, de mooie natuur, de mooie steden, wauw! Ik snap helemaal dat je je afvraagt of je er niet moet blijven. Maar God gaat het je laten zien!
    Hier is alles goed... k bid dat t mooie weer van nu nog n weekje blijft! Die foto met die welpjes is te gek! Had je er niet één in je koffer kunnen stoppen.. zou ie dan trouwens tam blijven denk je? Ton, geniet nog even enorm... enneh.. n nieuwe ticket is zo weer geboekt eej!!!

    Veel liefs Mirjam

  • 30 November 2006 - 10:56

    Corien:

    he ton!
    leuke fotoQ!!!
    echt super lief die welpjes!!!
    maar geniet er nog van he!
    ben blij da je he goe
    naar je zin heb.
    groetjes corien

  • 30 November 2006 - 18:10

    Mariek:

    Ha die lieve ton!!!
    Super om al die berichten en belevenissen van je te lezen! Met het vooruitzicht dat ik in juni ga, hoef k gelukkig niet jaloers te worden :p
    Meis, geniet dr van, en k mail je snel terug!!!
    Dikke knuf!!!

  • 01 December 2006 - 16:39

    Hendrik:

    Hey zussie, wat heerlijk dat je het zo naar je zin hebt!!!!
    ton, als ik jou was, in jou situatie zat wist ik 1 ding zeker; ik zou emigreren!!! begrijp me goed wil je nie kwijt maar hoe heerlijk moet het zijn om daar te wonen, pfoe het begint bij mij ook te kriebelen. geniet ervan zussie, hou van je. gr hj

  • 02 December 2006 - 18:53

    Cathaline:

    Heej ZUS! Hah leuk om te zien dat ma de eerste is die gedetailleerd (ook al is t maar 1 zin) antwoord geeft op je laatste vragen ;)
    (Trouwens ma, is het niet georven? :P )
    Maar zeg, als jij blijft kom ik ook hoor! Laat me niet alleen in dit kikkerlandje hé :( ;) (wat je inderdaad nog vies gaat tegenvallen, politiek bijvoorbeeld. wat een gezever zeg, voor en na dat stemmen. en de hele mentaliteit. Maar wat dat betreft ga je volgens mij op Afrika ook niet bepaald vooruit... denk er dus wel ff goed over na want je bent blaaaankkk ;) haha of bruin inmiddels? :D)
    Gaaf, die foto! Wauw! En net zoals ma zei: fijn om ff een glimp van je op te vangen. Eindelijk ;)
    Geniet nog ff goed want je hebt nog maar een paar weken te gaan :P
    liefs lien

  • 02 December 2006 - 18:54

    Cathaline:

    correctie, pieter was de eerste ;) haha ik las van nieuw naar oud denk ik :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Koppies

Vakantie Zuid Afrika

3 maanden vakantie, in mn uppie :)

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2007

Back in ons kikkerland

28 December 2006

Vakantie Keurboomstrand

08 December 2006

Verjaarsdag

04 December 2006

Auto-ongeluk in wildpark

28 November 2006

10 dagen Koppies
Tonja

Welkom op mijn site! Hier vertel ik alles over mijn werk met straatjongens in Pretoria. Laat gerust een berichtje achter...

Actief sinds 04 Okt. 2006
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 58388

Voorgaande reizen:

06 November 2012 - 01 Februari 2013

Ik ga weer terug!!

13 Maart 2009 - 25 Mei 2010

Werken in Tshwane (Pretoria)

24 December 2007 - 26 Januari 2008

2de reis, vakantie

04 Oktober 2006 - 30 December 2006

Vakantie Zuid Afrika

Landen bezocht: