uptodate4deNederlanders;) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tonja Visser - WaarBenJij.nu uptodate4deNederlanders;) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tonja Visser - WaarBenJij.nu

uptodate4deNederlanders;)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tonja

08 November 2006 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zo, ga dr maar es voor zitten want ik ga een heel verhaal neerschrijven. ‘Geen bericht is goed bericht’ las ik, maar ik maak er dan bij deze van: geen berig es baie besig! Met andere woorden, dan ben ik erg druk. Nouwja, dat was afgelopen weken ook het geval.
(Thanks voor de reacties, alle groeten heb ik braaf overgebracht!)
Oke, als eerste heb ik die zondag dat we naar Koppies zouden gaan erg lopen foeteren, want ik doe namelijk graag aan zondagsrust weet je wel, maar nu moest ik er om 06.00 uur uit!!! Ging tegen mn principes in maja, ik had geen keus. (gna…ja lekker blijven liggen en die 3 dagen naar Nathal misse).
Goed, Alwyn haalde me op en we waren precies op tijd om de dienst mee te maken van 9 uur. In de gemeente waar Etienne dominee is. Daar de hele dag gebleven en maandag (WEER vroeg! Half 7 ontbijt, ben dat niet meer gewent gewend gewent mam??hoe schrijf je dat ook al weer? :D) uhhh, maandag dus vroeg op weg naar de KwaSisaBantu Mission gegaan in de provincie Nathal. Met zn vieren: Alwyn, Allinda en Arjan Baan en ikkuh. Lange rit, hebben er 8 uur over gedaan. Maar ontzettend mooi. Het verbaasde me dat het landschap zo afwisselend was. Savanna-outlook, grasvlakten, bossen… echt mooi!
Op de Missie werden we begroet met een lekkere maaltijd in het huis van Erlo Stegen. Hij was er zelf niet bij, wel Karen en dr.Alby van Eede. Daarna gaf dr. A ons een rondleiding over de Missie, groot man. Zuivelfabriek, Bakkerij, Waterfabriek, kassen met paprika’s ed. enz. Die aaf in het huis van de dokter en Karen gegeten en daarna naar de avondsluiting in het ontzettend grote Auditorium. De volgende dag naar het strand geweest met Alby(weet niet precies hoe je zijn naam schrijft hoor) en Karen en daar heerlijk uren over het strand gelopen. De zon scheen niet dus het was heerlijk! Alleen vergiste ik me in de ocean, is niet die zee als bij ons. Werd 2 keer verrast door een grote golf die echt uit het niets tevoorschijn kwam terwijl ik tot nog niet eens mn enkels in het water liep. Bij een restaurant met uitzicht op de ocean heerlijk gegeten (vis) en daarna weer terug gelopen. In het huisje van Karens zwager ofzo (aan het strand) wat gedronken en toen weer terug gereden. Kheb ‘s avonds wat gerelaxed, had niet zoveel zin om naar de avondsluiting te gaan. De volgende dag maar naar de opening gegaan na een 5sterren-ontbijt bij fam. Roos met wie we lekker nederlands konden praten. Ik besef dat we echt bevoorrecht waren want we hebben elke maaltijd heerlijk gegeten bij een van de gezinnen daar en dus geen maispap die ze miliepap noemen, hoeven eten. Ik sliep bij twee vrouwen in een rondavel. Cool! Twas gezellig en hun waren allebei in NL opgegroeid dus kon gewoon nederlands praten.
Na lekker friet eten bij fam. Roos weer terug naar Pretoria gereden. Dit was zo’n 6 a 7 uur rijden. De Donderdag en Vrijdag ook nog met Arjan en Alinda opgetrokken wat ik erg gezellig vond. En het was gewoon echt lekker om weer nederlands te kunnen praten!
Er woont hier een zekere Pieter waarvan ik al vanaf ik hier kwam heb moeten aanhoren hoe leuk hij wel niet was en dat ik hem echt moest ontmoeten. Nou belde hij zaterdag of ik met nog 2 jongens en 1 meisje(Lientjie) mee ging muurklimmen. Heb ik gedaan, was niet veel moeite om me thuis te voelen en heb een heerlijke middag gehad. Was wel snel moe dus rustig aan gedaan. ‘s Avonds met hetzelfde groepje naar een gezellige coffeeshop gegaan. Ik lus alleen geen koffie dus ging voor een vruchtenmilkshake. Het klikte gelijk goed, was erg leuk. Ben de volgende morgen met hun mee naar hun gemeente geweest. Kon het allemaal redelijk volgen tot de dominee naar voren kwam. Als Afrikaners engels praten dan kunnen ze net zo goed frans praten, zou ik net zo veel opsteken. Was niet te volgen die preek dus. Gelukkig duurt het hier niet zo lang als in Nederland haha. Maar goed, ik was wel blij dat ik mee was gegaan want vind het interressant om te weten hoe het er hier aan toe gaat.
‘s Avonds met Fernand mee naar de kerk geweest, leuk om weer ff tussen zijn friends te zijn. Maandag en Dinsdag niet veel bijzonders gedaan. Wat op kantoor geholpen en heel de dag bezig zijn met van alles en nog wat.
Vanmorgen weer naar die school geweest, was er een beetje bij ingeschoten. Ik wist niet dat ik het hier nog es druk zou krijgen joh. Nouw…wel lekker druk! Maar was echt gaaf, heb lekker met die kids gewerkt en gespeeld. Is gewoon leuk als je merkt dat je gewaardeerd word. Gelukkig is de hittegolf weg dus was het beter uit te houden dan de vorige keer. Maar goed, tis nog steeds wel warm hoor, daar niet van.

Gisteren toen ik op kantoor zat te werken kwamen Pieter en Lientjie opeens. Kwamen vragen of ik zin had mee te gaan het weekend van 18 november naar een of ander deel in Afrika. Kan echt niet meer onthouden hoe het heet en hoe de taal heet die ze daar spreken. Maar hun gaan daar evangeliseren en P. dacht dat ik het wel leuk zou vinden om mee te gaan. Ik was gelijk heel enthousiast. Een beleving man! Maar toen ik horde dat mensen daar op de grond zitten en dus heel primitief leven en dat je eten niet mag weigeren omdat dat een belediging is…… ja…toen moest ik ff nadenken. Van het water hier wor ik sowieso ziek als ik dat drink. En wat voor eten geven hun mij? Ben dus verplicht alles te eten wat ze me geven. Hmmm…
Maar Pieter vertelde me dat er de vorige keer een meisje was wat allergisch is voor koren en dus geen brood kan eten. Ze kreeg elke dag brood aangeboden! Toen hebben ze allemaal gebeden of haar lichaam er goed op zou reageren en ze heeft al het brood op, elke dag, en heeft er niks aan overgehouden. Naja, dan kan ik het ook wel aan denk ik, pfffff. Pieter had het over waterzuiveringstabletten ofzo, als dit werkt kan ik het stiekem gebruiken ;)
Maar goed, dat duurt nog ff.

Hee, dat hele eind valt nog best mee toch? Verder ben ik aan het regelen wanneer ik naar Koppies (Trudie en Etienne Maritz) toega, en wanneer en hoe ik naar Middelburg ga naar de fam. Bissett.
Ma ek glô, alles sal reg kom!
Tis hier kaal zonder Francois die nu in Canada zit…. Oja, en gister is Leoné 12 geworden, mam, ze was erg blij met mn cadeautjes! Die gekke grappige sokken zullen erg goed van pas komen als ze straks naar Canada gaat, heb gezegd dat ze ze van u heeft gekregen. Moest u bedanken, ook voor de kaart die aan Leony gericht was :d :P
Pien, cool van die Honda, kom em ff showe??
Rianne, zulke vragen moet je niet hier stellen want het antwoord zou bij deze en gene onrust baren haha
Mir, wou je indruk maken met je bericht 2 keer? Hihi. Twas trouwes wel leuk om bij mensen te zijn die je ma kennen, op de zendingspost.
Francy, cool dak eindelijk wat van je hoor, zie er naar uit jou en David te zien in januari!
Lien, mn selfoon werkt alleen als wekker, en ik begrijp dat ondertussen bijna de hele fam in mn bed heeft geslapen???!!! Durven jullie wel als ik weg ben he!!
Ennehh, ik duik hier elke dag joh, haha, neej geintje. Zal et mar gelijk zeggen voordat je ontploft van jaloerzie. Is nie goed voor je.
Dat Onmiversum hebben ze hier ook proberen na te maken. Haalt het natuurlijk bij lange na niet bij die van ons. Oef, laat ze het hier niet horen ;) Maar hier hebben we een film over de big5 van Afrika gezien. Ontzettend mooi! Wil ze nog wel in het echt zien, meer als de cheeta heb ik niet gezien, en die hoort niet eens bij de big 5.
Ma goed, ik kan niet alles hebben.

Mijn exuses over de foto’s!! 1 foto neemt zo ongeveer een half uur tijd in beslag en het gaat hier via een (langzame) telefoonverbinding. Ik kan het die mensen hier dus echt niet aandoen! De tweede foto heb ik bij Alwyn op kantoor gedaan maar duurde ook lang. Dat huis is het huis van de fam. Bissett in Middelburg waar ik het eerste weekend geweest was. En waar ik begin dec.heen hoop te gaan.
Als ik had geweten dat het zo lang duurde had ik er misschien andere opgezet maja…
Trouwes, tis toch al bijna januari of niet? Jullie tijd komt nog :D

Key, ik ga wat eten want ga straks naar Fernand zn bijbelstudiegroep.
Over mijzelf: voel me nog steeds oke en heb het erg naar mn zin. Ben bang dat het hier nu te leuk begint te worden… Geniet van de contacten en het zonnetje :P
Dottie geniet want ik begin haar 3 perzische katten die ze bijna als kinderen ziet steeds meer te waarderen.
Ik moet de hartelijke groeten aan jullie allemaal doen van haar!

Sterkte met alles en tot horens!!! (horens???Heb je die buffels hier wellis gezien?)

Tonja

  • 08 November 2006 - 16:37

    Pieter:

    Wel bericht, blijkt ook goed bericht te zijn! Geweldig! Goed bezig daar, klinkt uiteraard goed ;-) Veel plezier verder!
    Hartelijke groet!

  • 08 November 2006 - 16:55

    Pa:

    Ha Tonna. Wanneer kan ik je eens bellen? Dat gemail is wel leuk natuurlijk, maar ik zou je stem ook weer eens willen horen! Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt joh!
    Als je die CD nou naar NL stuurt, dan zet ik de foto's er voor je op. Kan iedereen er nog zo'n 6 weken van genieten.
    Baie liefde en heeel veel drukkies!

  • 08 November 2006 - 18:17

    Lien:

    he ton... ik voel opeens dat ik best graag wil dat je weer trug komt. Eerste keer dat ik het zeg he? Ook de eerste keer dat ik het me realiseer ;)
    Haal dus niks in je hoofd of-zo-iets met die Pieter want je hoort in Nederland jah! :D
    Dat bed? ach ja... weet je wel hoe n lekker bed dat is? haha nee? komem dan maar weer is proberen :P
    hihi ik geloof dat mama deze week pas dat zakdoekje aan Mirjam gaat geven, wat jij op het vliegveld hebt geschreven.

    Nou meis, nog veel plezier die laatste weekies :dp kussiee

  • 08 November 2006 - 18:20

    Mark:

    Hee Tonja!! Klinkt wel heel erg goed inderdaad. Fijn dat je het zo geweldig naar je zin hebt! Misschien kunnen we een paar weekjes ruilen? Dan raak je daar in ieder geval niet te veel gewend :-) Ik wist trouwens niet dat je zo kieskeurig met eten was :P
    Een hele fijne tijd toegewenst verder!

  • 09 November 2006 - 20:33

    Cornelis:

    super om zo'n reactie te lezen zou wat voor mij zijn want eet graag dinge wat ik nooit op heb

  • 10 November 2006 - 11:27

    Maus,:

    ha Ton, hardstikke leuk om weer eens wat van je te horen..
    Geweldig om te lezen dat je het zo naar je zin heb, het was ook echt wel zo'n tonja-bericht jah!! Nou meis, geniet niet met mate en beleef je avonturen... Ik lees ze graag :-)
    Kuz, Maus

  • 10 November 2006 - 21:08

    Arie Van Heijningen:

    Lees stiekem mee. Ik ben gelovig mens maar kan niet geloven dat jij zo geniet zonder ons!!!!!!!!! Beetje heimwee???????

  • 11 November 2006 - 22:54

    Cor Hoogendoorn:

    Hoi Tonja,
    Heb gisteren op de trouwerij van Johan en Sabrina van deze site gehoord van je Pa en Ma. Leuk hoor, geniet er lekker van en hoop je weer gezond te zin januari.
    Was trouwens volgens je Pa een super trouwdienst, ik vond het zelf ook het hoogtepunt van de dag gisteren, echt fijn. Doe de hartelijke groeten aan Etienne en Trudy van ons.
    'ome' cor en 'tante'Hanneke

  • 14 November 2006 - 13:57

    De Zeldenrustjes:

    Hey meissie,

    Fijn om weer even iets van je te lezen. Op de bruilof van Johan en Sabrina zat je moeder voor ons in de kerk, even gezellig gepraat. De dienst was inderdaad erg mooi, zoals Cor als schreef. Erg persoonlijk. Sorry, ik wil het er niet inwrijven dat je er niet was, want ik weet dat je er in gedachten bij was, net als bij onze bruiloft. Hendrik Jan ook nog even gezien trouwens, was voor ons ook erg lang geleden. Je ontmoet daar echt heel veel mensen, je gaat van plaats naar plaats, ik kan het allemaal niet meer bijhouden hoor. Neem je nog wel een beetje rust? Toen je bij me was had je dat in de eerste plaats erg nodig geloof ik! Put jezelf niet teveel uit he meid! Je moet nog wel energie overhouden voor in Nederland, het duurt nog eventjes voordat je terugkomt en Jos en ik willen je deze laatste weken nog heel veel plezier en bovenal rust toewensen.

    Take care girl!

    xxx de Zeldenrustjes

  • 14 November 2006 - 19:31

    Mam:

    Zo, Tonja, ben jij vanavond met vrienden op stap? Zit ik daar helemaal in de aanslag achter de pc om je op een voor mij uiterst ongebruikelijke onnavolgbare manier te bellen, helemaal zenuwachtig van plezier dat ik je stem ga horen en dan ben je gewoon niet thuis...haha, ik plaag je maar hoor, want ik probeer het gewoon morgen opnieuw. Zal ik dan maar in jouw plaats op 6 december naar de trouwdienst van Mirjam in Gouda gaan? Een soort afgevaardigde van jou, zeg maar? Ik zoek nog een maatje die met me mee wil, misschien lukt dat op deze manier wel. Tonja, geniet van al die lieve mensen om je heen, heerlijk om die opgewekte stem van Dottie te horen, en pas op daar met die eettoestanden in de rimboe. Dag lieve schattebout.

  • 15 November 2006 - 18:53

    Pientje:

    Heejjj lieve meis, wat lang geleden dat ik je heb gekrabbeld. Heb het vrij druk met m'n nieuwe job ;-) Hoe gaat het met je?? Heb nu geen tijd om alles van je te lezen maar ga ik binnenkort wel doen! Wilde je even snel een knuffel sturen! Ik denk aan je,
    Liefs

  • 17 November 2006 - 18:16

    Arco Van Houwelingen:

    Hoi Tonja, 't was heel leuk om al je berichten door te lezen van je avonturen in verweggistan. Veel zegen daar, en succes met je eet-ondernemingen.
    p.s. vorige actie was heel mooi, we hebben je alleen wel een klein beetje erg gemist! 'kmail nog wel wat. groetjes

  • 18 November 2006 - 22:39

    Mam:

    Voor alle zekerheid: Waarheen sturen we nou je post als je jarig bent op 8 december?

  • 18 November 2006 - 22:40

    Mam:

    en hoelang deed mijn brief erover om jou te bereiken?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Vakantie Zuid Afrika

3 maanden vakantie, in mn uppie :)

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2007

Back in ons kikkerland

28 December 2006

Vakantie Keurboomstrand

08 December 2006

Verjaarsdag

04 December 2006

Auto-ongeluk in wildpark

28 November 2006

10 dagen Koppies
Tonja

Welkom op mijn site! Hier vertel ik alles over mijn werk met straatjongens in Pretoria. Laat gerust een berichtje achter...

Actief sinds 04 Okt. 2006
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 58402

Voorgaande reizen:

06 November 2012 - 01 Februari 2013

Ik ga weer terug!!

13 Maart 2009 - 25 Mei 2010

Werken in Tshwane (Pretoria)

24 December 2007 - 26 Januari 2008

2de reis, vakantie

04 Oktober 2006 - 30 December 2006

Vakantie Zuid Afrika

Landen bezocht: